هوش هاي نه گانه ي گاردنر با نام هاي زيرمعرفي شده اند:

The Nine Gardner's Intelligences are as Follows


هوش كلامي linguistic intelligence *  هوش رياضي – منطقي logical- math metical inte *  هوش فضايي – ديداري visual / special inte

هوش موسيقايي Rhythmic /musical inte *  هوش حركتي – جسمي Bodily / kinesthetic inte  *  هوش اجتماعي / برون فردي Interpersonal inte

هوش درون فردي Interpersonal inte *  هوش طبيعت گرا Naturalist inte  *   هوش هستي گرا Existentialist inte

 

 

1-هوش كلامي ، زباني verbal / linguistic intelligence

 

الف – مشخصه ها و مولفه هاي اين هوش 

دانش آموزاني كه اين هوش درآن ها مسلط است از مهارت شنيداري بالايي برخوردارند.- كلمه ها را چه درگفتار و چه در نوشتار هم از نظر معنايي و هم ازنظر ساختار جمله بندي درست به كار مي برند .علاقه به خواندن مخصوصا خواندن داستان و شعر دارند.از بازي با كلمات لذت مي برند . از بازي با جمله هايي كه به خاطر هم نشيني حروف متنافر تكرارشان سخت و سبب اشتباه مي شود لذت مي برند ، ولي خود در اين مورد مهارت داشته كمتر دچار اشتباه مي شوند.به ساختار و صدا و معنا در زبان حساس هستند. مثلا اغلب از تلفظ پدربزرگ ها ، مادربزرگ ها مخصوصا لهجه هاي شهرستاني ايراد مي گيرند از همسالان خود كه درتلفظ كلمه ها مشكل دارند ايراد مي گيرند.به راحتي معني ومفهوم بعضي از لطيفه ها و جوك ها را مي فهمند ، آن ها را براي دوستان يا بزرگ ترها تعريف مي كنند و از واكنش آنها لذت مي برند.امنه ي حوزه ي لغات مورد استفاده ي آنها نسبت به سن آنها وسيع تراست .كلمه ها و لغاتي كه خوانده يا شنيده اند درصحبت هايشان به كارمي برند.مي توانند داستان بسازند، داستان هايي را كه شنيده يا خوانده اند دوباره تعريف و باز آفريني كنند.در تعريف وقايعي كه ديده اند يا شنيده اند يا خوانده اند مهارت دارند. اسامي مكان و زمان دقيق و جزييات محل هايي را كه ديده اند به خوبي به حافظه مي سپارند.از گوش دادن به هر چيزي بيشتر لذت مي برند. از گفتگوهاي شفاهي لذت برده و با ديگران از طريق كلام به راحتي ارتباط برقرار مي كنندبدون آمادگي قبلي قادرند سخنراني كنند.در ارايه ي گزارش مثلا گزارش شفاهي سفرهاي علمي و غيره توانا هستند.در ارايه ي گزارش هاي كتبي – توضيح و تفسير داستان لذت مي برند.در فعاليت هاي ادبي مدرسه مثلا درست كردن روزنامه ديواري كلاس و يا مدرسه شركت مي كنند.به سرعت تايپ كردن را فرا مي گيرند .در يادگيري زبان هاي دوم وسوم غير از زبان مادري خود استعداد دارند.در يادگيري دروس تاريخ ، اجتماعي ، انگليسي نسبت به رياضي رغبت بيشتري دارند.از گوش دادن به راديو بيشتر ازديدن تلويزيون لذت مي برند. از جمع آوري مجلات و كتب مورد علاقه ي آنها و انواع سي دي هاي صوتي لذت مي برند. بهترين جايزه براي آنها خريد يك دستگاه mp3 player يا mp4 است ، چون به كمك آنها مي توانند زمان فراغت شان را به گوش دادن به ترانه و موسيقي پركنند.در جوابگويي به تلفن درمنزل چنانچه ازطرف والدين منع نشده باشند ، پيشقدم هستند . اشعار و ترانه هاي زيادي را ازحفظ مي دانند و به همين علت از حافظه ي خوبي برخورداراند كه روز به روز به توان آن اضافه مي شود.علاقه ي زيادي به خريد لوازم تحرير مانند مداد، دفتر، خودكار، قلم در انواع مختلف دارد. دفتر خاطرات دارند و هميشه خاطراتشان را درآن مي نويسند.به زودي دركاربرد علامت هاي سجاوندي در نوشته هايش مثل " ، . ؟ : > < " مهارت پيدا مي كنند.

اين دسته از دانش آموزان چنانچه هوش مسلط آنها توسط آموزگاران ومربيان با تجربه تشخيص داده شود - - و اين مهم با والدين دانش آموز مشاوره و در تبيين آن براي والدين اقدام شود تا آنها بتوانند در راستاي رشد وشكوفايي فرزندشان در اوقات فراغت وتعطيلات تابستاني برنامه ريزي كنند.مثلا:

1- ثبت نام در كلاس هاي زبان خارجي

2- شركت دركلاس هاي فن بيان – نمايش- نمايش نامه نويسي

3- كارگاه هاي داستان نويسي

4- كلاس هاي آموزش شعر و شاعري

5- آموزش خبرنگاري و ژورناليسم

6- گويندگي و مجري گري در راديو و تلويزيون

7- كتاب خواني و سريع خواني

8- فن بازيگري و هنرپيشگي

چنانچه اين روند تعامل درمثلث آموزگار، دانش آموز ، والدين صورت بگيرد.مشاغل زير حرفه هايي است كه اين افراد درآينده مي توانند موفق و سرآمد باشند.

1-سياست مدار

2- خطيب

3- نويسنده

4- شاعر

5- ناقد ادبي

6- ويراستار

7- داستانسرا و قصه نويس

8- نمايش نويس وسناريست

9- روزنامه نگار

10- زبان دان مسلط به چند زبان بيگانه

11- زبان شناس

12- معلم واستاد دانشگاه

13- گوينده ي راديو و تلويزيون

14- مجري راديو و تلويزيون

15- بازارياب

16- مشاور

17- وكيل مدافع

18- رهبرگروه ، حزب ، سازمان

19- كتابدار

20- گفتاردرمان

21- تايپيست

22- مشاورحقوقي

 

2- هوش رياضي – منطقي mathematical / logical intelligence

كساني كه ازهوش رياضي – منطقي برخوردارند :

1-دروس رياضي وعلوم را برديگر دروس مدرسه ترجيح مي دهند.

2-ازشركت درسابقه هايي كه موضوع آنها حل معما يا مساله اي باشد كه به تفكر منطقي نياز داشته باشد خوشحال مي شوند.

3-ازباز آفريني آزمايش ها و تجارب علمي كه درمدرسه يا فيلم هاي علمي ازآن ها مطلع مي شود لذت مي برد.مثلا : شخصا آزمايش نقش نور- آب و هوا در ريشه ي گياه را درمنزل بازسازي مي كنند.

4-به خريد وسايل آزمايشگاهي وعلمي مانند: ذره بين – ميكروسكوپ وغيره و تشكيل يك آزمايشگاه خانگي درمنزل علاقه مند هستند

5- ازشنيدن ودنبال كردن وانتقال دادن اطلاعات درمورد آخرين دستاوردهاي علمي ، پزشكي ، الكترونيكي و ريزپردازهاي كامپيوتري ونرم افزاري – سخت افزاري .....لذت مي برند.

6- چرا؟چگونه ؟ چطور ؟ كلمه هاي پرسشي هستند كه بسامد فراواني دركلام او دارند و سوالاتي مثل : چه ميشد اگر......؟؟؟

7- رفتن به موزه هاي فن آوري ، تاريخ فن آوري – طبيعي ، نمايشگاه هاي كامپيوتري و نرم افزاري از موضوعات مورد علاقه ي آنهاست .

8- بازي هاي كامپيوتري مخصوصا آنهاييكه نياز به پيدا كردن راه حل و يا كشف راه هاي گوناگون دارد مثل ، پيدا كردن يك گنج مخفي به كمك نشانه ها، علامت ها ، اعداد و....مانند بازي “ Never hood" لذت مي برد.

9- از بازي شطرنج و انواع بازي هاي فكري لذت مي برد.

10 – ازطبقه بندي هرموضوعي لذت مي برد و اصولا يكي از راه هاي به خاطر سپردن و فهميدن موضوعات طبقه بندي و دسته بندي آنهاست .مثلا اگر تعدادي دكمه هاي مختلف ، از نظر رنگ ، اندازه ، جنس ، تعداد سوراخ ........به او بدهيد و از او بخواهيد كه آنها را از جنبه هاي مختلف دسته بندي كند ، شايد دانش آموزان ديگر همه را فقط در زير يك عنوان دكمه ببينند درحالي كه او ،چندين دسته وطبقه و دسته هاي فرعي ازآنها استخراج مي كند.

11- ازخواندن يا ديدن فيلم هاي مربوط به زندگي نامه ي دانشمندان لذت مي برند.

12- از رفتن به آسمان نماها و مطالعه درباره ي نجوم وكهكشان ها لذت مي برند.

13- ازديدن فيلم هاي كمدي مثل پت و مت pat and mat كه موضوع آن نشان دادن كودني شخصيت ها درحل مسايل است لذت مي برد.

14- ازكدگذاري شخصي يا كشف كدهايي كه مي بيند مثل علايم راهنمايي و رانندگي – شماره ي پلاك ماشين ها .....خوشش مي آيد و براي به خاطرسپردن اسامي متعدد يك مجموعه، از كدگذاري استفاده مي كند.

مثلا براي به خاطرسپردن اسامي شهرهاي يك استان از ساختن يك كلمه با حرف اول شهرهاي موردنظر كلمه اي مي سازد كه بتواند بعدا آنها را به ياد بياورد.

مشاغل وحرفه هايي كه اين دسته از دانش آموزان در آنها موفق خواهند شد:

1- حسابرس

2- حسابدار

3- نماينده فروش

4- پذيره نويس

5- بيمه گر

6- رياضي دان

7- دانشمند

8- آمارشناس وكارشناس آمار و احتمالات

9- تحليل گركامپيوتر

10- اقتصاد دان

11- برنامه ريز اقتصادي

12- متخصص بودجه

13 - معلم واستاد علوم رياضي

14- برنامه نويس كامپيوتري

15- منطق دان

 

3- هوش فضايي – مكاني spatial intelligence

اين نوع هوش كه گاهي با عنوان هوش ديداري شناخته شده است افرادي كه ازآن بهره ور هستند ترجيح مي دهند به شكل تصويري فكركنند ، يادگيري در اين افراد از راه فيلم ، تصوير و ويديو بهتر صورت مي گيرد و ماكت و نمايش يكي ديگر از راه هاي يادگيري براي آنهاست .افراد براي نشان دادن ايده هايشان ، از نقاشي ، مجسمه سازي و ترسيم خطوط استفاده مي كند . آنها احساسات وحس وحال خود را ازطريق هنر بيان مي كند.درنقشه خواني و تحصيل نمودارها برديگران برتري دارند. وازحل معماهاي مار" مارپيچ" و جورچين لذت مي برند. هوش فضايي يا تجسم فضايي در آنها به صورت تخيل و همزاد پنداري بروز مي كند. ذهن اين افراد نسبت به رنگ ، شكل ، فرم ، فضا و ارتباط بين اين عوامل حساس است ، مثلا : براي رنگ آبي اگر در افراد ديگر فقط با نام آبي شناخته مي شود اين افراد براساس غلظت يا رقيق بودن روشن يا تيره بودن و يا تركيب آن با انواع رنگ هاي ديگر با نام هاي آبي نفتي ، آبي بوشي ، آبي آسماني ، آبي فيروزه اي ، آبي تيره ، سورمه اي ، آبي روشن و غيره ... شناخته مي شود.

ازسرگرمي هاي تصويري لذت مي برند، توانايي درك فضايي با پرسپكتيو اشياء را دارند مثلا : يك سيب وقتي از بالا به آن نگاه كني يا از كنار يا از پايين چطور به نظر مي رسد.

وقتي درحال فكركردن هستند اگرقلم و كاغذي دردستشان باشند مدام درحال خط خطي و در غيراين صورت درذهن مشغول ترسيم و تجسم اشيا هستند . ازكلاس هاي طراحي ، نقاشي حتي خطاطي و مجسمه سازي لذت مي برند.

اولين وسايلي كه خريداري مي كنند دوربين عكاسي و دوربين فيلمبرداري است . به جمع آوري ، اسلايد ، عكس و تصاوير زيبا علاقمند هستند ، همچنين درجمع آوري نقشه و كره ي جغرافيايي كوشا هستند.

گاهي يك نقشه يا كره ي جغرافيايي ساعت ها وقتشان را به خودش اختصاص مي دهد. درضمن كلاس هاي جغرافيا نيز از ساعت هاي خوشايند شان هست . از ساختن ماكت ، كلاژ و ديگر اشكال سه بعدي لذت مي برند. 

مشاغل وحرفه هايي كه درآنها موفق خواهند شد : 

1- گرافيست

2- نقاش

3- مجسمه ساز

4- عكاس

5- فيلمبردار

6- كارتوگراف ( ترسيم نقشه هاي جغرافيايي )

7- كارشناس نقشه هاي هوايي و تحليل آنها

8- معمار- آرشيتكت ( طراحي داخلي – نما)

9- شكارچي

10- دريانورد و كاپيتان

11- ديده ور

12- تورليدرtour leader

13- مخترع

14- پيشاهنگ

15- راهنما

16- نقشه بردار و نقشه كش

17- خلبان

 

4-هوش موسيقايي musical / rhythmic

از اين هوش با نام هاي موسيقايي – ريتميك وموزون نام مي برند.افرادي كه ازاين هوش بهره ورند معمولا نسبت به صداهاي محيطي و همچنين نواهاي گوش نواز حساس هستند. اين افراد هنگامي كه مشغول فعاليت هاي ديگرهستند معمولا سوت مي زنند. يا آهنگي را زيرلب زمزمه مي كنند.اين افراد ازگوش دادن به موسيقي لذت مي برند و معمولا به جمع آوري سي دي ها و نوارهاي موسيقي علاقه نشان مي دهند. اغلب درنواختن يكي از سازهاي موسيقي مهارت دارند.اين افراد همراه با آهنگ هاي مرسوم مي خوانند و بيشترآن ها را به خاطر مي سپارند و در بازآ فريني ( بازسازي ) ملودي هاي آوازي توانايي دارند .آنها مي توانند حركات موزون همراه با آهنگ داشته باشند ، درهنگام فعاليت هاي ديگر حتي مطالعه و درس خواندن به موسيقي گوش مي دهند. كه نه تنها تمركز آنها را بهم نمي زند بلكه به تمركز آن ها كمك هم مي كند . گاهي براي يادآوري دروس حفظ كردني شعر يا ترانه مي سازند .لازم به تذكر است كه اين پديده درعلوم حوزوي جايگاه ويژه اي دارد شعرهايي مثل حرف عله سه بود اي طلبه ، واو و يا و الف منقلبه يا كتاب هايي كه تماما براي از حفظ كردن به شعر نوشته شده بودند اين تكنيك هم براي ياد آوري مطالب كمك مي كرد هم قدرت حافظه را تقويت مي كرد . دانش اموزاني كه از اين هوش بهره ور هستند مورد بي مهري قرار مي گيرند و زمزمه ها و رفتارهاي آنها را به عنوان ناسازگاري و مشكل رفتاري در كلاس مي بينند .اين افراد معمولا ازصداي خوشي نيز برخوردارند . موسيقي و صداي خارج از نت ( فالس ) را تشخيص مي دهند.

علاقه مند به خريد وسايل موسيقي ، نرم افزارهاي موسيقي ، cd و نوارهاي موسيقي ، كتب مربوط به شرح حال موسيقي دانان ، رفتن به كنسرت ها و ديدن فيلم هاي مربوط به موسيقي هستند.

مشاغل وحرفه هاي موفقيت آميز براي آنها:

1- نوازنده ي هاي موفق

2- آهنگساز

3- منتقدين موسيقي

4-ازنده ي آلات موسيقي ( البته كساني هستند كه هم هوش حركتي وهم هوش موسيقايي آنها بالاست )

5- رهبران اركستر

6- متخصص كوك كردن وسايل موسيقي

7- ترانه سرا

8- معلم موسيقي

 

5-هوش حركتي – جسمي Bodily / kinesthetic

افرادي كه ازاين هوش بهره ورهستند ازطريق حواس بدنشان اطلاعات را پردازش مي كنند به جنب وجوش علاقه مند هستند. هنگام صحبت بيشتر ازحركات بدني براي انتقال مفاهيم استفاده مي كنند،بيشتر اوقات فراغتشان را بيرون ازمنزل سپري مي كنندموقع صحبت مخاطب را با دست لمس مي كنند، اين افراد ازمهارت هاي خوب ماهيچه هاي بزرگ وكوچك برخوردارند. ازورزش ، رقص و فعاليت هاي حركتي لذت مي برند. براي انتقال و تبادل اطلاعات ترجيح مي دهند به صورت عملي و نمايشي صورت بگيرد .براي نشان دادن و انتقال هيجانات روحي و حالات رواني از رقص استفاده مي كنند. در يكي از ورزش ها معمولا جلودار هستند . دركلاس به خاطر حركات به ظاهر اضافي اغلب با بچه هاي بيش فعال اشتباه گرفته مي شوند. ازخياطي – بافندگي – مكانيكي – بنايي – ونجاري وكنده كاري خوششان مي آيد. كليه ي فعاليت هايي كه با حركات فيزيكي مرتبط است و با موتور كورتكس مغز كه حركات بدني راكنترل مي كند درارتباط است درحوزه ي اين هوش مي باشد.

شغل هايي كه اين گروه در آن موفقند به قرار ذيل است.

1- ورزشكار

2- هنرپيشه

3- رقصنده

4- منبت كار

5- مجسمه ساز

6- مكانيك

7- نجار

8- آهنگر

9- جراح

10- هنرمند صنايع دستي ( بافندگي ) وغيره

11 - بندباز

12- سفال گر

13- بنا

14- جواهرساز

 

6- هوش برون فردي Interpersonal inte.

هوش برون فردي كه از آن با نام هوش اجتماعي هم نام مي برند . اين هوش در افرادي ديده مي شود كه از انواع فعاليت هاي اجتماعي و يا دركنار دوستانشان بودن لذت مي برند . از تنها بودن بيزار هستند.

اين افراد ازكارگروهي خوششان مي آيد و معمولا درهنگام فعاليت هاي اجتماعي و تعامل با ديگران بهتر آموزش مي بينند. هنگام مشاجرات چه درخانه چه درمدرسه و يا دراجتماع هميشه نقش ميانجي را به عهده مي گيرند. و هميشه داوري ها و قضاوت را پيش او مي برند.روش هاي آموزش براي اين افراد ازطريق فعاليت هاي دسته جمعي طراحي مي شود، شايد طراحان اين فعاليت هاي آموزشي براي اين افراد خود نيز از اين هوش بهره مند هستند . مشاورهاي خوبي هستند ومعمولا براي مشاوره به اومراجعه مي كنند

خود نيزدرمشكلات سعي مي كند از مشورت ديگران استفاده كند . ازفعاليت هاي اجتماعي مانند شركت درانواع سازمان هاي غيردولتي ، خيرخواهانه وكمك به حيوانات درحال انقراض ، حفظ طبيعت ، يا زلزله زدگان وساير مصايب طبيعي جلودار هستند.ازمهماني لذت مي برند و در جمع ها و مهماني ها معمولا ميدان دارهستند.

اين دسته از افراد معمولا اجتماعي sociable مي نامند . مصداق اين افراد درايران كساني هستند كه درميان اقوام وآشنايان ودوستان معمولا برنامه ريز و رهبراجرايي – مراسم عزا- تدفين – تشييع جنازه – عروسي ها و مراسم ديگر مثل بازگشت ازسفرهاي مذهبي هستند و حتي در جشن تولد ها هميشه افراد خاصي را مي بينيد.

اين افراد در درك حالات روحي – مقاصد- اغراض- انگيزه ها واحساسات ديگران قابليت بالايي دارند ، دوست بازهستند ودوستان زيادي دارند. درميان جمع احساس راحتي مي كنند.

مشاغل وحرفه هاي موفقيت آميزبراي آنها:

1- سياستمدار

2- رهبر ارگان – سازمان – حزب و تشكيلات و نهادهاي اجتماعي

3- معلم

4- واعظ

5- مدير

6- جامعه شناس

7- مردم شناس

8- روانشناس

9- مديرروابط عمومي

 

7-هوش درون فردي Interpersonal inte

اين هوش ازطريق آگاهي عميق از احساسات دروني افرادي كه ازآن بهره مند هستند بروزمي كند. اين هوش به صاحبان آن اين اجازه را مي دهد كه از توانايي هايشان باخبرباشند وامكاناتشان را دريابند. افرادي كه ازاين هوش بهره مندند ميل به استقلال وخود راهبري ديده مي شود واغلب درموضوعات بحث انگيز داراي نقطه نظرات محكمي هستند. حس اعتماد به نفس قوي دارند ، ازاينكه خودشان به تنهايي روي پروژه وطرح هايشان كاركنند لذت مي برند. درتنهايي به تفكروانديشه علاقه مندند. فقط درجلساتي بيشترشركت مي كنند موضوع آن وهدفشان چگونگي رشد فردي است . معمولا يك سرگرمي دارند كه به آن دل مشغول است . مثلا جمع آوري سكه – تمبر ...

تنهاييرا ترجيح مي دهند وازميهماني يا گردهمايي يا صرف اوقات فراغت دربيرون منزل لذت نمي برند . خود رامصمم ومستقل مي داند . اهداف مهمي براي زندگي دارد كه مرتب به آن فكر مي كند ازحالات روحي ، مقاصد ، انگيزه ها ،آرزوها ، خودآگاهي ارزيابي ازخود توانايي ها وانضباط شخصي .....تصويردقيقي دارد.

مشاغل وحرفه هاي موفقيت آميزبراي آنها:

1- روان درمان

2- فيلسوف

3- روانشناس

4- رهبرمذهبي

5- حكيم الهيات

6- معلم علوم ديني

 

8-هوش طبيعت گرا Naturalist inte

- هوش طبيعت گر هشتمين هوش ازدسته هوش هاي چند گانه است كه درتقسيم بندي گاردنرگنجانده شده است . كساني كه ازاين هوش برخوردارند درتشخيص وتميزدادن پوشش هاي گياهي وجانوري مناطق مختلف وموارد ديگردرطبيعت مثل سنگ ها ،ابرها مهارت دارد. اين افراد ازكوهنوري ، جنگل نوردي ، رفتن به پارك هاي طبيعي ( جنگلي) لذت مي برند. اغلب يك يا چند حيوان خانگي درمنزل نگهداري مي كنند. ازفيلم هاي مربوط به زندگي حيوانات مثل رازبقا وغيره خوششان مي آيد ، كتابها ومجله هايي كه درمورد طبيعت وپديده هاي طبيعي است را آبونه ، جمع آوري ومطالعه مي كنند . دركلاس ها ودوره هاي زيست شناسي ( گياه شناسي) جانورشناسي شركت مي كنند واطلاعات وسيعي در موارد آنها دارند.

 اغلب جذب گروه ها وسازمان هايي مثل نهادهاي غيردولتي ، طبيعت پاك ، نجات حيوانات درحال انقراض ، حمايت ازحيوانات ، بازگشت به طبيعت گياهخواري – خام خواري – خام گياه خواري وغيره مي شوند.دركودك رفتن به باغ وحش ازبهترين تفريحات آنهاست .hobby وسرگرمي اوقات فراغت آنهاپرورش گل وگياه ومعمولا درمنزل محلي را به پرورش ونگهداري آنها مي پردازند.

مشاغل وحرفه هاي موفقيت آميزبراي آنها:

1- زنبورداري

2- دامداري

3- باغداري

4- جنگل باني

5- زيست شناسي

6- دامپزشكي

7- كشاورزي

8- بوم شناسي

9- جانورشناسي وزيرمجموعه ها ي آن ، حشره شناسي و...

10- سنگ شناسي

11- خاك شناسي

12- آبشناسي

13- هواشناسي

14- كارتوگراف

 

9- هوش هستي گرا Existentialist inte

هوش وجودگرايانه ( بنيادگرايانه): هوارد گاردنر در قراردادن اين نوع هوش در زمره ي هوشهاي ديگر ترديد دارد اما از آن با عنوان “توجه به مسايل غايي انسان” نام ميبرد. اين هوش بيانگر تمايل انسان به طرح و جستجوي پاسخ براي پرسشهاي بنيادي درباره وجود و هستي است. هوش وجودگرايانه انسان را به سوي شناخت و درك جهان ماوراي فيزيك ميكشاند.

هوش هستي گرايي، شامل حساسيت و استعداد براي درگير شدن با پرسشهاي عميق درباره‌ي هستي انسان، مانند معماي زندگي، مفهوم مرگ و زندگي و پديدآيي انسان در عرصه حيات و چرايي هستي است.

گزارش تصویری