وبینار تربیت جنسی و عفاف گرایی

برگزاری وبینار آنلاین عفاف گرایی و  تربیت جنسی کودکان توسط استاد حسن اسلامیان، پسا دکتری آموزش، استاد دانشگاه فردوسی و امام رضا مشهد

يکی از خلا‌های تربيتی، بی‌توجهی به تربيت جنسی از زمان کودکی است. عدم توجه به تربيت جنسی، می‌تواند پيامدهای زيادی را برای والدين و فرزندان به بار بياورد. اين بی‌توجهی و ناآگاهی، می‌تواند به شکل رفتارهای تند، خشِن و واکنشی والدين در برابر کنجکاوی‌های جنسی طبيعی فرزند شان باشد، می‌تواند به شکل عدم نظارت صحيح بر فرزند و روابط او باشد يا می‌تواند عدم آموزش به فرزندان در مورد مسائل ضروری‌ای که در هر سن بايد بدانند، باشد. همه‌ی اين مسائل، احتمال خطرات جنسی را در فرزندان افزايش می‌دهد.

لازم به ذکر است تربيت، همه‌جانبه است. فرزند شما بايد در همه‌ی ابعاد، مورد تربيت و پرورش قرار بگيرد؛ نه فقط در جنبه‌ی ذهنی و جسمی. غالبا ً با ابعاد جسمانی، روان‌شناختی، ذهنی، اجتماعی و معنوی آشنا استيم. يکی از ابعاد مهم تربيتی، تربيت جنسی است. اين بُعدی است که مورد غفلت قرار گرفته است؛ غفلتی که می‌تواند پيامدهای ناخوشايند و حتا خطرناکی برای فرزندان، به ويژه در جامعه‌ی امروزی به بار آورد. برداشت نادرست از تربيت جنسی، موجب می‌شود تا بسياری از والدين تصور کنند که منظور از تربيت جنسی، آموزش مسايل جنسی است. هر چند، آموزش نقش مهمی در تربيت جنسی دارد؛ اما به هيچ عنوان تربيت جنسی به اين معنی نيست.

تربيت جنسی فرايندی است که طی آن، نگرش‌ها، باورها و ارزش‌ها در کودک شکل می‌گيرد و در تمام طول عمر، بر موضوعات مهمی مثل روابط بين فردی و عاطفی، صميميت، هويت و گرايش جنسی او تأثيرگذار است. در فرايند تربيت جنسی، رفتارها و مهارت‌های والدين در اين زمينه، کيفيت ارتباط با فرزند، ارائه‌ی اطلاعات مناسب، به جا و به موقع، از اهميت بسيار زيادی  برخوردار است.

از رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباط جمعی گرفته تا افرادی که با فرزندان در ارتباط هستند. مطمئنا نظارت کامل بر همه‌ی آنچه فرزندان از محيط خود دريافت می‌کنند، امکان‌پذیر نيست. راه حل عاقلانه برای فرزندپروری در دنيای امروزی، آگاهی و داشتن مهارت است. يک پدر و مادر آگاه می‌دانند که بايد فرزند خود را برای حضور در همين اجتماع شايد پرخطر آماده کنند. می‌دانند که نبايد يک شيوه‌ی تربيتی تک‌بُعدی داشته باشند؛ آن‌ها به همه‌ی ابعاد تربيتی فرزند خود توجه نشان می‌دهند. تربيت جنسی فرزند شان را جدی می گيرند؛ زيرا می‌دانند، در اين صورت فرزندی با عزت نفس بالا خواهند داشت که مهارت تصميم‌گيری درست در روابط بين فردی، عاطفی و يا شرايط پر خطر را دارد. پدر و مادر آگاه می‌دانند که تربيت جنسی کارآمد، نه تنها احتمال خطراتی مثل سوءاستفاده‌ی جنسی را برای فرزندان در جامعه‌ی امروزی کمتر و او را برای زندگی سالم آماده میکند.

وبینار تخصصی تربیت جنسی کودکان برای اولین بار در شهرستان خواف توسط مجموعه نوآوران اندیشه با حضور استاد ارجمند دکتر حسن اسلامیان با محوریت موضوعات ذیل برگزار گردید:

  •  چالش های مرتبط با نقش فناوری های نوین
  • رسانه و نظارت والدین در تربیت جنسی فرزندان
  • راهکارهای آموزشی و کنترلی والدین در خصوص نحوه تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

گزارش تصویری